مقالات

۴ نکته خواندنی قبل از رنگ آمیزی اتاق نشیمن

رنگ آمیزی اتاق نشیمن

 

اتاق نشیمن به این منظور طراحی شده که خانواده و دوستان در آن دور هم جمع شوند و با هم وقت بگذرانند. رنگ مناسب برای این محیط را باید با توجه به جو، روحیه و فضایی که می خواهید خلق کنید انتخاب کنید.

برای نشان دادن و همچنین استفاده از سبک و سلیقه تان می بایست از اصلی ترین مکان خانه تان -اتاق نشیمن- شروع کنید.  اگر دکور و چیدمان اتاق نشیمن شما راحت و خودمانی، مدرن و اتوکشیده، سنتی و آرام و یا هر شکل دیگری است فرقی نمیکند؛ در هر صورت رنگ مناسب آن را برجسته تر میکند.

 

رنگ خنثی

متداول ترین و سرراست ترین انتخاب برای فضاهای همگانی، رنگهای خنثی هستند. از آنجا که معمولا اتاق نشیمن بدون دیوار جداکننده به دیگر فضاهای خانه متصل است، در صورت استفاده از یک رنگ خنثی در آن، امکان انتخاب رنگهای متفاوت برای فضاهای مجاور بیشتر می شود. انتخاب از طیف رنگهای خنثی سلیقه ای است. به طور کلی رنگهای گرم فضا را دنج و خودمانی می کنند و رنگهای سرد جلوه ای مدرن و شیک بوجود می آورند. در کنار اینها، از سفید هم غافل نشوید. یک دیوار به رنگ سفید ساده می تواند همچون بومی باشد برای آویختن تابلو، قاب و یا تزیینات مورد علاقه تان.

 

هم خوانی

اگر بیشتر اجزای اتاق نشیمن شما (مبلمان، پرده، فرش یا کفپوش) رنگی خنثی دارند، امکان بیشتری وجود دارد تا با انتخاب یک طیف رنگ مناسب برای دیوار آن، به فضا بُعد و جذابیت بیشتری ببخشید. کاتالوگ رنگ مشکات موجود در وبسایت و فروشگاه های برگزیده، با گوناگونی بی نهایت، به شما در انتخاب طیف مورد علاقه تان کمک می کند. پس از آن با استفاده از رنگ اکریلیک مشکات به عنوان رنگ پایه و تینت چندمنظوره مشکات برای تنظیم طیف، و یا آسانتر و دقیق تر، با کمک فناوری و دستگاه Color Express، هر رنگی که پسندیده اید را تهیه کنید.

 

تک دیوار پررنگ

اگر مایلید با استفاده از یک طیف پررنگ سلیقه به خرج دهید ولی همزمان نمی خواهید با این کار بقیه ی فضا کاملا تحت تاثیر آن قرار گیرد، فقط یک دیوار را به این رنگ درآورید. بهتر است که این دیوار کانون اتاق به حساب بیاید؛ مثل دیواری که شومینه در آن قرار دارد. طبعا این طیف پررنگ هم باید با فضای کلی اتاق و اجزای آن هم خوان باشد. بعبارت دیگر از رنگی از طیف هم خانواده آن و یا کاملا نقطه مقابل آن باشد. پس از رنگ آمیزی دیوار کانونی با رنگ مورد نظر، می توان بقیه دیوارها را با یک طیف روشنتر از همان رنگ پوشاند و یا از یک رنگ خنثی با الهام از آن استفاده کرد تا مکمل جلوه ی مورد نظر شود.

 

کنش نور

هنگام انتخاب رنگ دیوار باید به مقدار نور و روشنایی اتاق (نشیمن یا هر اتاق دیگری) نیز توجه کرد. بدین صورت که در اتاق هایی که بیشتر نورگیر هستند، امکان رنگ آمیزی با رنگهای تیره و پررنگ بیشتر است؛ و استفاده از طیف های روشن و کمرنگ این فضاها را رنگ پریده و پژمرده جلوه می دهد. بعضی اوقات دمای اتاق نیز می تواند به شما در انتخاب رنگ کمک کند. یک طیف رنگ سرد می تواند به تعادل یک اتاق با نور زیاد و احتمالا دمای بالاتر کمک کند و یک اتاق رو به شمال و کم نور با رنگهای گرم ، آرام و خودمانی تر به نظر می آید. همچنین برای متعادل کردن بازتاب در اتاق های پرنور و یا ایجاد یک طنین ملایم در فضاهای کم نور، می توان بجای رنگهای نیمه براق متداول از رنگهای مات استفاده کرد.

1 فکر در مورد “ ۴ نکته خواندنی قبل از رنگ آمیزی اتاق نشیمن

  1. آموزشگاه نقاشی گفت:

    به نظر مطلب تخصصی و درستی بود. به خصوص اینکه حتی تاثیر رنگ های گرم و سرد و هماهنگی اون ها با محیط هم در نظر گرفته شده بود. درود بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *